کامل‌ترین چک لیست سئو (آپدیت 2024)

چک لیست سئو

بهترین و ساده‌ترین راه برای افراد مبتدی که می‌خواهند سئو سایت‌شان را انجام دهند، مطالعه و اجرای چک لیست سئو است. با استفاده از این چک لیست، در واقع نقشه راه سئو و بهینه‌سازی سایت را در اختیار خواهید داشت که به شما کمک می‌کند ترافیک و بازدیدکننده سایت خود را افزایش دهید و در نهایت منجر به افزایش فروش و درآمد بیشتر شوید.

در این مطلب برای شما کامل‌ترین چک لیست سئو را با آپدیت سال 2024 آماده کردیم که در ادامه می‌توانید آن را مطالعه کنید.

کارهای مقدماتی برای شروع سئو

1) نصب و راه‌اندازی گوگل سرچ کنسول

اولین قدم برای شروع نصب گوگل سرچ کنسول است. این ابزار در واقع مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ابزار رایگان سئو به حساب می‌آید که به منظور رصد و عیب‌یابی وبسایت‌ها در نتایج گوگل مورد استفاده قرار میگیرد. با ابزار Google Search Console می‌تونید اخطارها و پیام‌های گوگل را ببینید، کیفیت و کارایی سایت را بهبود ببخشید، وضعیت حضور خود را در گوگل بسنجید و کاربرانی از گوگل و عباراتی که با آن شما را در نتایج Serp دیدن، تحلیل کنید.

2) نصب گوگل آنالیتیکس (GA4)

دومین قدم نصب ابزار رایگان تجزیه و تحلیل وبسایت یعنی گوگل آنالیتیکس است. Google Analytics دقیق‌ترین ابزاری است که می‌تواند آمار بازدید و بازدیدکنندگان سایت‌تان را رصد کنید و اطلاعات کاملی از ترافیک سایت، رفتار کاربران، زمان ماندن در هر صفحه، نرخ تبدیل و بسیاری از گزارشات آماری ارزشمندی را از وبسایت خود بدست آورید.

3) ایجاد sitemap و ثبت آن در سرچ کنسول

قدم بعدی ایجاد نقشه سایت یا همان sitemap و ثبت آن در سرچ کنسول است. سایت مپ یک فایل متنی با فرمت xml بوده که تمامی آدرس‌ها و لینک‌های داخلی سایت شما در آن قرار دارد. با معرفی sitemap به سرچ کنسول، گوگل سریع‌تر صفحات سایت شما را بررسی و ایندکس می‌کند و در صورت بروزرسانی محتوای هر صفحه، ربات خزنده گوگل سریع‌تر متوجه این تغییرات می‌شود.

4) ایجاد فایل robots.txt و ثبت آن در سرچ کنسول

فایل robots.txt نقش راهنمای وبسایت شما را برای ربات‌ها خزنده موتورهای جستجو بر عهده دارند. وظیفه robots.txt این است که به ربات‌های موتور جستجو اجازه دهد که کدام صفحات را ببینند و کدام صفحات را نباید ببینند. یادتان باشد صفحاتی که نمیخواهید توسط ربات‌های گوگل و سایز موتورهای جستجو دیده شود را در این فایل قرار دهید.

5) نصب و راه‌اندازی بینگ وبمستر

شکی نیست که گوگل بهترین و بی‌رقیب‌ترین موتور جستجوی دنیاست، اما برادر آن یعنی بینگ را دست کم نگیرید. امسال با فراگیر شدن هوش مصنوعی موتور جستجوی بینگ با ارائه ابزاهای متعدد مبتنی بر هوش مصنوعی مثل دستیار هوش مصنوعی Bing و ساخت تصویر با هوش بر اساس مدل DALL-E3 پیشرو بوده و در حال کسب محبوبیت فراوان است. آینده مشخص نیست شاید Bing سهم بیشتری از بازار Google را بگیرد، پس بهتر است از حالا به فکر آینده باشید و از فرصت استفاده کنید.

6) اطمینان از باز بودن index سایت

معمولا طراحان وبسایت در مرحله توسعه و زمانی که هنوز سایت به طور کامل اجرا نشده و یا محتوای متنی آن نهایی نشده، از تگ noindex استفاده می‌کنند که گوگل سایت یا صفحات مورد نظر را ایندکس نکند. اگر این تگ در سایت شما وجود داشته باشد در نتایج گوگل حضور پیدا نمی‌کنید. پس یادتان باشد که در سورس کد سایت عدم وجود تگ noindex را بررسی کنید.

7) اگر وردپرس هستید نصب پلاگین‌های Yoast یا Rank Math

در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای وبسایت خود استفاده می‌کنید، نصب پلاگین‌های مرتبط با سئو مثل یوست و رنک مث پیشنهاد می‌شوند. این پلاگین ابزارهایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا برخی از فرآیندهای سئو از جمله ریدایرکت‌، نوشتن Meta صفحات، تعریف Schema، تعیین Canonical و… به سادگی و بدون نیاز به ویرایش کدهای قالب اعمال کنید.

سئو تکنیکال

8) بررسی وضعیت ایندکس شدن صفحات

اولین کار در سئو تکنیکال این است که از طریق ابزار سرچ کنسول بررسی کنید که آیا صفحات وبسایت شما ایندکس شده‌اند؟ اگر صفحه‌ای ایندکس نشده یکبار به صورت دستی آن را Request Indexing کنید و یا در صورت وجود پیغام خطا یا اروری که باعث ایندکس نشدن صفحات شده، در اولین فرصت نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

9) اخذ گواهی SSL برای استفاد از پروتکل HTTPS

فرق نمی‌کند سایت شما شرکتی، خبری، شخصی یا فروشگاهی باشد، حتما باید برقراری ارتباط امن گواهی SSL را دریافت کنید. جدای از آن یکی از فاکتور مهم برای گوگل فعال بودن SSL است، در غیر این صورت آسیب جدی به سئو خود وارد می‌کنید. اگر سایت غیر فروشگاهی دارید و دیتای مهمی بین شما و کاربران (اطلاعات کارت بانکی) رد و بدل نمی‌شود می‌توانید از شرکت Let’s Encrypt که گواهی رایگان ارائه می‌دهد استفاده کنید.

10) راه‌اندازی CDN برای وبسایت‌تان

به منظور بهینه‌سازی سایت، بهبود سرعت و عملکرد سایت، کاهش بار سرور و افزایش امنیت سایت در مقابله با حملات ddos لازم است که از شبکه توزیع محتوا یا همان CDN استفاده کنید. کلادفلر و ابرآروان گزینه‌های مناسبی برای CDN به حساب می‌آیند.

11) راه‌اندازی سیستم Cashe

یکی دیگر از کارهایی که موجب افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری می‌شود، راه‌اندازی سیستم کش و تنظیم درست آن است. با فعالسازی Cashe کاربران در اولین بازدید یک نسخه از داده‌های وبسایت‌تان را در سیستم کاربر ذخیره می‌کند. بدین ترتیب در بازدیدهای بعدی سایت شما سریع‌تر باز می‌شود. البته این داده‌ها همیشگی نیست و با بروزرسانی سایت فایل‌های کش نیز بروز می‌شوند.

اگر از سیسنم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید یکی از بهترین پلاگین‌های کش Rocket نام دارد.

12) بررسی GT Metrix

جی‌تی متریکس ابزاری برای تجزیه و تحلیل وبسایت است که به شما گزارشی از عملکرد و سرعت سایت به شما ارائه می‌دهد. GT Metrix با توجه به عملکرد و سرعت سایت‌تان امتیاز می‌دهد و در صورت وجود مشکل به شما راهکار می‌دهد تا وبسایت بهینه‌تری داشته باشید. گرفتن امتیاز A کار در GT Metrix کار بسیار سختی است اما هرچقدر امتیاز بالاتری داشته باشید قطعا در سئو و تجربه کاربران از سایت‌تان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

13) بررسی Google Lighthouse

گوگل لایت هاوس یک ابزار قدرتمند برای بررسی و آنالیز دقیق سایت است که با استفاده از آن ما می‌توانیم تمام صفحات سایت خود را ارزیابی کنیم. مزیت بسیار خوبی که ابزار Google Lighthouse دارد سادگی کار با آن و ارائه اطلاعات دقیقی از وضعیت سایت است. از آنجایی که این ابزار مختص به گوگل است و گوگل به امتیازات آن اهمیت زیادی می‌دهد پس بهتر است سعی کنید در تمام پارامترهای آن امتیاز بالایی کسب کنید.

14) اطمینان از ریسپانسیو بودن سایت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از 60% از کاربران وبسایت‌ها را با موبایلشان باز می‌کنند و این درصد همچنان درحال بیشتر شدن است! پس بسیار حائز اهمیت است که وبسایت شما علاوه بر اینکه در دسکتاپ به خوبی نمایش داده می‌شود در موبایل هم کاملا صحیح و درست باشد. به عبارت دیگر وبسایت ریسپانسیو باشد. اگر چنین نیست، در اولین فرصت نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

15) بررسی تگ‌های Canonical

تگ کنونیکال وظیفه دارد که به موتورهای جستجو نشان دهد کدام URL نسخه اصلی از یک صفحه با محتوای مشابه است. به عبارت دیگر اگر دو یا چند صفحه محتوای تکراری و مشابه به هم داشته باشند با استفاده از تگ Canonical مشخص می‌کنیم که بین این صفحات کدام صفحه اصلی است که گوگل سایر صفحات با محتوای مشابه را نادیده بگیرد.

به عنوان مثال در یک فروشگاه وقتی محصولات رو به ترتیب قیمت یا محبوبیت و غیره Sort می‌کنیم یک URL جدید ایجاد می‌شود که در واقع این صفحه با URL جدید محتوای تکراری را نمایش می‌دهد اما ترتیب نمایش آن‌ها متفاوت است. ایندکس شدن همه این URL ها باعث ایجاد اختلال در تشخیص صفحه اصلی و اتلاف Crawl Budget می‌شود و در نهایت باعث می‌شود سیگنال‌ها در چندین URL مختلف توزیع شود، در صورتی که اگر به یک صفحه واحد داده شود آن صفحه با ارزش‌تر شده و رتبه بهتری در گوگل دریافت می‌کند.

تحقیق کلمات کلیدی

16) بررسی و تحقیق کلمات کلیدی

هرچقدر هم شما از ویژگی‌ها، مزایا و معایت کسب و کار، محصول و خدمات‌تان اطلاعات داشته باشید، اما نمی‌دانید که کاربران به جستجوی چه عباراتی به محصول و خدمات شما می‌رسند. پس لازم است با تحقیق و بررسی کلمات کلیدی از طریق ابزارها، تحلیل رقبا، Suggestion Keyword های گوگل و… کلمات کلیدی کسب و کار خودتون رو بدست آورید.

17) هدف کلمات کلیدی

در انتخاب URL صفحات دقت کنید که هم کوتاه باشند و هم معنی و مفهوم کامل از آن صفحه ارائه دهد. اگر آدرس URL شما متعارف و مناسب باشد به سادگی در حافظه کاربر باقی می‌ماند. از طرف دیگر به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند تا سیگنال دقیق‌تری از محتویات صفحه ارائه دهید. این نکته را فراموش نکنید که اگر قصد تغییر آدرس لینک‌های صفحات سایت‌تان را داشتید حتما از ایندکس بودن یا نبودن آن مطلع شوید. در صورتی که آن آدرس از قبل Index شده بود، حتما url قبلی را به url جدید ریدایرکت از نوع 301 کنید.

سئو داخلی

18) بهینه‌سازی URL های صفحات داخلی

در انتخاب URL صفحات دقت کنید که هم کوتاه باشند و هم معنی و مفهوم کامل از آن صفحه ارائه دهد. اگر آدرس URL شما متعارف و مناسب باشد به سادگی در حافظه کاربر باقی می‌ماند. از طرف دیگر به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند تا سیگنال دقیق‌تری از محتویات صفحه ارائه دهید. این نکته را فراموش نکنید که اگر قصد تغییر آدرس لینک‌های صفحات سایت‌تان را داشتید حتما از ایندکس بودن یا نبودن آن مطلع شوید. در صورتی که آن آدرس از قبل Index شده بود، حتما URL قبلی را به URL جدید ریدایرکت از نوع 301 کنید.

19) بررسی و اصلاح تگ‌های Heading

استفاده صحیح و درست از تگ‌های Heading که بر اساس اولویت از H1 تا H6 دسته‌بندی می‌شوند به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به موضوع اصلی و ارزش محتوا شما پی ببرند. فراموش نکنید که در هر صفحه فقط باید از یک تگ H1 استفاده کرد و ترتیب تگ‌های بعد از آن را رعایت کنید و حتما از کلمات کلیدی و موضوع محتوا در تگ‌ها استفاده کنید.

20) بهینه‌سازی عناوین و Title صفحات

در نتایج جستجو اولین که کاربران می‌بینند عنوان صفحه است. اگر عنوان شما جذاب و دقیقا همان چیزی باشد که کاربران به دنبال آن بوده، قطعا لینک شما را کلیک می‌کند حتی اگر توضیحات Description را نخواند. پس همیشه از عنوان‌های جذاب، کاربردی و کاربرپسند استفاده کنید تا از نتایج گوگل ورودی بیشتری دریافت کنید. 

21) بهینه‌سازی Meta Description

متا دیسکریپشن تگی است که توضیح کوتاهی درباره موضوع و محتوای آن صفحه به کاربران می‌دهد. در نتایج جستجو بعد از عنوان صفحه، توضیح کوتاه صفحه است که نقش بسزایی در جذب کاربر دارد. همیش از یک توضیح کوتاه و جامع برای Meta Description صفحه‌تان استفاده کنید.

22) قرار دادن Favicon برای سایت

یکی از مواردی که معمولا توسط وبمسترها نادیده گرفته می‌شود، قرار دادن Favicon برای وبسایت است. Favicon نشانگر آیکون و یا نمادی تصویری از وبسایت شماست که با اندازه‌ی 16×16 پیکسل در مرورگرها نمایش داده می‌شود. در آپدیت اخیر گوگل در نتایج Serp هم Favivon سایت‌ها نمایش داده می‌شود که استفاده از آن برای متمایز کردن شما نسبت به رقبا، حرفه‌ای جلوه دادن و برندینگ ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی مطالب

اشتراک‌گذاری